Anne og Henriks bryllupsceremoni ved Karrebæk Mølle. Photo: Mary Badalian

Anne og Henriks bryllupsceremoni ved Karrebæk Mølle. Photo: Mary Badalian

INDHOLD

Hvis I har lyst til at gå i gang med at planlægge jeres egen bryllupsceremoni, er det grundlæggende spørgsmål til jer selv: Hvad er vigtigt for os at udtrykke i denne ceremoni og hvilket minde skal vor familie og venner tage med sig hjem?

Det er den første spændende og vigtige beslutning, hvis I ikke overlader jeres giftermål til kirkens mangeårige tradition, hvor alt er fastlagt på forhånd. Men det giver så god mening at tage ansvar for ceremonien selv.

Her kan I læse hvad den kan indeholde, men alt er op til jer:

De fleste ceremonier varer 30 – 40 minutter afhængig af, hvor meget musik og sange og andre indslag I ønsker med.

Vores erfaring er, at mange lægger megen vægt på musik og sange. Nogle bruger cd’er, andre benytter sig af levende musik. Nogle ønsker at synge en sang, andre ikke. I kan også vælge oplæsning af tekster eller digte, der betyder noget for jer. I vælger selv hvordan det skal være, godt guidet af os, ceremonilederen, der har god erfaring med hele ceremoniens dramaturgi. Hvad virker og hvad virker ikke?

Børn, familie eller venner kan også inddrages i ceremonien med oplæsning eller sang.

Vi skriver en personlig bryllupstale til jer, der handler om jeres baggrunde, jeres liv sammen og kærlighed, holdninger og værdier samt ikke mindst jeres fælles drømme og håb for fremtiden. 

Vi gennemfører jeres eget bryllupsritual, der hvor I siger JA til hinanden. Nogle formulerer deres egne løfter, som de læser op, andre bruger det materiale vi har og har det bedst med bare at sige ja. Det er helt op til jer.

STEDER

Drømmer I om at holde jeres bryllupsceremoni udenfor kan det nemt arrangeres. Som ceremonileder behøver vi ikke nogen former for udstyr. Højst en mikrofon hvis det blæser meget og den har vi selv med. Men hav altid en plan B parat i tilfælde af alt for dårligt vejr.

Det kan være hjemme i haven, på bondegården, på arbejdspladsen, i en smuk park, på campingpladsen, på en båd, i en skov, på slotte og herregårde, alt er muligt. Det vigtigste er, at stedet føles rigtigt for jer.

Vi har været mange steder i tidens løb, fra dejlige hjem til smukke parker, bondegårde, Havnerundfarten og til Himmelbjerget.

Til gæsterne behøves ikke andet end en forholdsvis tør græsplæne, og nogle stole til de ældste familiemedlemmer, afhængig af ceremoniens længde.

Det giver en meget rar og dynamisk stemning, når gæsterne kan bevæge sig lidt og eventuelle børn og hunde tuller rundt blandt gæsterne.

Hvis vielsen foregår på et offentligt sted, skal I søge kommunen om tilladelse til det. Det plejer ikke at være noget problem. Samtidig kan I undersøge, om der nogle store begivenheder i nærheden, som måske kan forstyrre ceremonien.

Vi har endnu ikke fået aflyst eller flyttet noget bryllup, men vi har været kolde og våde og det er på en eller anden måde også en charme, hvis man tager sine forhåndsregler.

Som regel dukker solen lige pludselig op undervejs, og så husker man det.

Her er en række steder vi har været i tidens løb.

Josty (Frederiksberg Have), Lille Grynborg (Blommenslyst v. Odense) Anneberg Vandrehjem (Nykøbing S.),Kragerup Gods (v. Kalundborg), Knudhule (v. Ry),  Villa Gallina (Haslev), Øm GæstgiveriFrederiksberg HaveHotel HimmelbjergetBorbjerg Mølle,Logebygningen i ÅrhusFirbjergsande (Venø), Odd Fellow Palæet i København , Sophienberg Slot (Rungsted), Sonnerupgaard gods (Hvalsø),Vallø Slotskro (Køge), Café Væksthuset (Landbohøjskolen, Frederiksberg),Botanisk Have i København, på kajen på Islands Brygge, Restaurant Møllebæk(Gedved), Grænseborgen ved Hejsager Strand, Bramslevgaard ved Hobro og mange andre steder, blandt andet ombord på Havnerundfarten i København. Naturligvis også hjemme i folks egne haver og på strande og i skove rundt omkring i Danmark.

www.slotte-herregaarde.dk (link til foreningen af slotte og herregårde, hvor man kan søge geografisk på det ønskede område)

www.krohotel.dk (link til danske kroer og hoteller)

 

Kig desuden på denne side: Slotte og Kulturejendomme, hvor man gerne må være i parker og haver og/eller leje deres smukke pavilloner i slotshaverne i Paradehuset i Bernstoffsparken og Dronning Louises Tehus, Det Kinesiske Lysthus eller Apirtemplet i Frederiskberg Have: .

http://www.slke.dk/afhold-arrangement/pavilloner-i-slotshaverne/paradehuset/

 

Anne og Henriks bryllupsceremoni ved Karrebæk Mølle. Photo: Mary Badalian

Anne og Henriks bryllupsceremoni ved Karrebæk Mølle. Photo: Mary Badalian

MUSIK

Musik taler til følelserne og hvis de ikke er der i forvejen netop den dag, skal de nok komme frem, når bruden træder ind til vidunderlig musik eller vi hører anden smuk musik undervejs.

Så I kan allerede nu begynde at tænke over om I har nogle fælles minder fra musikkens verden I har lyst til at bruge eller om I ønsker de traditionelle bryllupsnumre.

Ellers har vi en masse gode forslag til musik, der taler til følelserne og hjertet, som vi har brugt igennem årene.

Mange holder af at synge – det giver en god fællesskabsfølelse blandt gæsterne. Her er også et hav af skønne danske sange: årstidssange, kærlighedssange eller popsange vi kan finde frem til - se her:

Hvis I ikke selv kender en, der kan akkompagnere til, har vi forbindelser til gode og erfarne musikere, vi kan anbefale.

Mange af dem kan komme i en mindre udgave om eftermiddagen og akkompagnere til ceremoni og reception og udvide senere til dans også.

Det er både klassiske, pop, rock, jazz, bossa m.m.

 

Maria og Sørens bryllupsceremoni på Skovriderkroen i Charlottenlund. Photo: Mark Thyrring

Maria og Sørens bryllupsceremoni på Skovriderkroen i Charlottenlund. Photo: Mark Thyrring

FOTO

Vi har et godt samarbejde med en særdeles dygtig fotograf: Mark Thyrring, som vi meget gerne anbefaler, da vi jo skal arbejde tæt sammen under ceremonien og ikke falde over hinanden. www.markthyrring.dk.

OPLÆSNING OPLÆSNING – RECITATION – POETISK INDSLAG

Har I ønsker om andre indslag til ceremonien: digte, uddrag af prosa eller tekst I selv har skrevet, men ikke føler jer i stand til at fremføre, kan I få hjælp af en professionel skuespiller, Pernille Sørensen. Pernille stiller sig til rådighed, som ceremoniens ”muse” og bidrager helt efter jeres ønsker, med oplæsning, recitation eller et poetisk indslag, der forankrer oplevelsen og gør ritualet komplet.

Kontakt: Pernille Sørensen Tlf. 2181 6776 Mail: ps@langhuset.dk

www.langhuset.dk

www.playandact.dk